Spis treści

Odpowiedź brzmi – tak. Aby rozwiać tego wątpliwości, polecamy – przejrzyj koniecznie zakładki „Dlaczego warto przyjechać” oraz „LSL – Letnia Szkoła Larpowania”, jeśli po przeczytaniu poniższego tekstu wciąż – na co liczymy – będziesz mieć ochotę by nas odwiedzić.

Ad rem. Wyszlifowana przez przedstawicieli różnych larpowych szkół w Polsce definicja na stronie Wikipedii, brzmi:

„Larp (ang. live action role-playing) – odmiana gry fabularnej rozgrywana na żywo. Nazwy tej często używa się zamiennie z nazwą gra terenowa.

LARP-y są podobne do improwizowanej sztuki teatralnej. Reżyser i scenarzysta w jednej osobie, zwany Larpmasterem (funkcja analogiczna do Mistrza Gry w klasycznych odmianach RPG), jest jedyną osobą, która zna scenariusz w całości. Reszta uczestników (graczy) staje się aktorami – wciela się w swoje postacie i odgrywa przydzielone im role w tworzonej wspólnie historii. To, co mówią, jest traktowane jako wypowiedzi prowadzonych przez nich postaci, a to, co robią – jako akcje postaci. Mile widywane jest wczuwanie się w klimat gry i odgrywanie postaci w sposób adekwatny do realiów świata i epoki; aktorski aspekt gry stanowi trzon podejmowania decyzji (ponieważ gracze podejmują je na podstawie rysów psychologicznych odgrywanych przez nich postaci, a czasami także jasno określonych celów). Wszelkiego rodzaju niepasujące do nich słownictwo może zniszczyć innym graczom przyjemność płynącą z prowadzenia własnej postaci. Postacie te mogą być odgórnie przydzielone przez MG lub stworzone przez graczy w uzgodnieniu z nim. Prowadzący zdradza każdemu z uczestników tylko tyle informacji, ile posiada jego postać w chwili rozpoczęcia rozgrywki. Gracze mają za zadanie dostosować się do zaistniałej sytuacji, nie wychodząc jednocześnie z roli (zachowując się tak, jak zachowywałyby się ich postacie).

W zależności od warunków, gra toczy się w plenerze lub we wnętrzach z odpowiednio zaaranżowaną scenografią. Najczęściej również gracze przebrani są w kostiumy odpowiednie dla odgrywanych przez nich postaci. Scenografia i kostiumy różnią się w zależności od świata gry – bywają bogate i barwne, symboliczne i umowne lub też nie ma ich wcale, a przywołanie odpowiednich obrazów pozostawione jest wyobraźni graczy. Jedne z najpowszechniejszych strojów utrzymanych w klimacie średniowiecznym to tuniki i płaszcze, zaś w grach futurystycznych popularny jest ubiór typowo wojskowy. Uczestnicy przeważnie mają do czynienia z masą rekwizytów mających symbolizować środki płatnicze, kosztowności i najróżniejsze przedmioty rozmieszczone na terenie gry.”

źródło: Wikipedia

Napisałem „wyszlifowane” prawda? Otóż powyższa definicja, jakkolwiek prawidłowo opisuje gry na żywo, nie pokazuje jak różne mogą być to gry. Wyróżników może być kilka – omówmy zatem pokrótce dwa najważniejsze.

 


Świat Gry

 

W grach na żywo – właściwie może być dowolny, jako że sposobów na odgrywanie postaci i tworzenie historii wymyślono już bez liku. Tak jak autorów książek i filmów, tak i twórców gier na żywo ogranicza tylko ich własna wyobraźnia. Gry bywają osadzone zarówno w świecie całkowicie realnym (np w Polsce, w lesie na Kaszubach, latem roku 2012), jak i całkowicie nierzeczywistym – tu rozwija się długa lista, obejmująca pozycje od światów równoległych, rzeczywistości alternatywnych, po światy inspirowane fantasy i SF (przykładów bez liku). Z punktu widzenia początkującego gracza, najistotniejszy jest poniższy podział kategorii „świat gry”:

- świat implementowany ze znanego settingu;
- świat autorski.

Pierwszy typ gier posiada scenariusz (a często również elementy mechaniki) napisany w oparciu o konkretny system RPG. Chyba najczęściej konwertowanymi na LARP systemami jest świat Warhammera oraz Świat Mroku – który doczekał się zresztą oficjalnego, larpowego podręcznika jakim jest Mind's Eye Theatre.

Drugi typ gier, to takie, w których zasady rządzące światem są wymyślone i opisane samodzielnie przez twórców gry. Tylko tyle i aż tyle.

Typ gry

Larpy, niestety, nie doczekały się ani w Polsce, ani chyba na świecie całkowicie spójnego słownictwa i terminologii. Czym innym jest „terenówka” na Pomorzu i na Śląsku, czym innym FreeForm w USA i Skandynawii. Tak więc, zanim zajrzycie w program, proponujemy kilka słów teorii – aby łatwiej było wam zdecydować, jakiego typu gry najbardziej was interesują.>

Każda gra na żywo, składa się z dwóch elementów – mechaniki i fabuły. Ułóżmy je w formie grafu:

Mechanika ↔ Fabuła

na który nakłada się warstwa świat, ułożona o tak:

Mało Istotny Świat Gry ↔Bardzo Istotny Świat Gry

Co otrzymamy, jeśli z tak rozumianej gry – odejmiemy grę? Czyli, jak będzie wyglądała graf mechaniki i fabuły pozbawiony gry? O tak:

Sport↔ Teatr

Wygląda dziwacznie. Dodajmy więc z powrotem gry do równania i połączmy oba grafy:

Sport ← Gry z dominującą mechaniką ↔ Gry z dominującą fabułą → Teatr

Jest lepiej, acz nazewnictwo brzmi fatalnie. Warto więc skorzystać z obecnie najbardziej popularnych spośród używanych w larpowym światku haseł, definiując je tak, by łatwo było umieścić je na powyższej osi.

 


SPORT – aktywność ruchowa na świeżym powietrzu

TERENÓWKA – gra odbywająca się najczęściej na terenie otwartym, gdzie elementem decydującym o wygranej lub przegranej jest aktywność fizyczna, oraz często elementy strategii i taktyki. Świat gry dobierany jest do wybranej mechaniki, fabuła jedynie ubarwia grę, stroje dopasowane są do terenu gry i wymagań mechaniki gry. Gra najczęściej ma strukturę drużynową, brak indywidualnych kart postaci, jeśli zaś są – opis dotyczy funkcji i umiejętności wynikających z mechaniki gry.

ACTION LARP – gra odbywająca się najczęściej na terenie otwartym, gdzie elementem decydującym o wygranej lub przegranej jest aktywność fizyczna,  elementy strategii i taktyki, ale również elementy gry aktorskiej. Świat gry jest równie ważny co mechanika, fabuła jest kluczowym elementem gry, zaś stroje dopasowane są do realiów świata i wymagań mechaniki. Gra może mieć dowolną strukturę, gracze zazwyczaj posiadają indywidualne karty postaci, które powinny zawierać ich wiedzę, stan posiadania oraz cele, do których dąży postać – często w formie precyzyjnych zadań do wykonania.

CHAMBER LARP - gra odbywająca się najczęściej w obszarze zamkniętym, gdzie mniej liczy się czynnik wygrana / przegrana, ale bardziej budowanie opowieści i tworzenie kreacji aktorskiej.  Kluczowe jest rozgrywanie scen aktorskich, co prowadzi do realizacji osobistych celów postaci. Świat gry jest najważniejszy, mechanika pełni rolę pomocniczą, służąc do kontrolowania płynności gry oraz często do ustalania wyników konfliktów. Fabuła jest kluczowym elementem gry, stroje dopasowane są do świata gry, często są bardzo umowne. Gra może mieć dowolną strukturę, gracze prawie zawsze posiadają indywidualne karty postaci, które powinny zawierać ich wiedzę, stan posiadania oraz cele, do których dąży postać – często w formie precyzyjnych zadań do wykonania.

JEEPFORM – gra, która stoi w opozycji do pozostałych typów gier. Zazwyczaj złamana jest jedność czasu i miejsca akcji, gracze mogą wcielać się w różne postacie i odgrywać sceny achronologicznie. Świat gry jest najważniejszy, mechanika służy do kontrolowania płynności gry. Fabuła jest kluczowym elementem gry. Stroje i inne rekwizyty najczęściej nie są istotne. Gra może mieć dowolną strukturę, gracze czasem posiadają indywidualne, krótkie karty postaci, które zawierają podstawowe informacje o postaci. Często w grze bierze udział interaktywna publiczność, która ma aktywny udział w grze, a nierzadko,
w trakcie rozwoju scenariusza, bierze w niej czynny udział. Nie jest istotny czynnik wygrana / przegrana – priorytetową rolę ma stworzenie  interesującej opowieści oraz emocje wygenerowane podczas gry.

TEATR – Wyraźny podział na publiczność o zerowym lub minimalnym stopniu interakcji z graczami, odgrywającymi założone role, bez wpływu na przebieg fabuły. Nie jest istotny czynnik wygrana / przegrana – priorytetową rolę ma stworzenie  interesującej opowieści oraz emocje wygenerowane podczas snucia opowieści.

 


Ostatecznie otrzymujemy więc następującą typologię gier, zaprezentowaną w formie grafu:

 

Sport ←Terenówka ←Action LARP ↔ Chamber LARP→ JeepForm→ Teatr
Mechanika ↔ Fabuła         

Reasumując – jeśli bardziej interesuje was intensywne bieganie po lesie, przekradanie się po krzakach nocą i fizyczna rywalizacja z innymi graczami – w pierwszej kolejności wybierajcie punkty programu opisane jako TERENÓWKA lub ACTION LARP. Jeśli zaś zależy wam na tym, żeby wyżyć się aktorsko czy poczołgać emocjonalnie – wybierzcie CHAMBER LARP lub  JEEPFORM.

FAQ: czym będzie tegoroczna Gra Główna?

A: ACTION / CHAMBER LARP czyli bieganie z elementami jeżdżenia po emocjach. Albo na odwrót.

 

post scriptum

No tak. Dla porządku, jeszcze jeden ważny element, na który niektórzy gracze są wyczuleni – poziom interakcji cielesnych. Istnieją gracze, dla których niedopuszczalny jest kontakt fizyczny w trakcie gry i wymagają oni, aby gra była dostosowana do ich potrzeb. Takie gry posiadają oznaczenie NO TOUCH, co oznacza że zarówno wszelkie konflikty, jak i sceny wymagające aktorskiego zaangażowania, nie dopuszczają naruszania nietykalności cielesnej drugiego gracza. Prawdopodobieństwo zastosowania tego obostrzenia wzrasta wraz z przesuwaniem się po Osi Gier w stronę TEATRU, oraz w przypadku poruszania się na zachód, w kierunku USA, gdzie odbywa się najwięcej tego typu produkcji.


+